Drukarki fiskalne, Kasy fiskalne, Porady

Książka serwisowa – jakie ma znaczenie dla działalności handlowej?

Książka serwisowa – jakie ma znaczenie dla działalności handlowej?

Można by się zastanawiać, co w ogóle ma sprzedaż towarów lub usług do czegoś takiego, jak książka serwisowa. Niemniej, przedsiębiorcy, którzy muszą prowadzić działalność handlową za pomocą urządzenia fiskalnego, dobrze wiedzą, że właściwe obchodzenie się z tym dokumentem należy do ich podstawowych obowiązków. A dlaczego? Czym w istocie jest książka serwisowa? I na czym konkretnie polegają związane z nią wymogi?

Co znajduje się w książce serwisowej?

Dokument ten dołączany jest do każdej zakupionej kasy i drukarki fiskalnej. Co zatem zawiera? Po pierwsze, wszystkie najważniejsze informacje odnośnie nabytego przez nas urządzenia: jego nazwę i model, numer fabryczny czy numer unikatowy. Znajdziemy tam również informacje o producencie oraz firmie odpowiedzialnej za fiskalizację danej kasy lub drukarki. Należy też wspomnieć o danych osobowych serwisanta głównego i rezerwowego.

Zasady przechowywania książki serwisowej

Pozornie mogłoby się wydawać, że nie ma znaczenia, gdzie i w jakich warunkach przechowujemy naszą książkę serwisową. Ale nic bardziej mylnego. Obowiązujące przepisy mówią bowiem dokładnie, jak należy się z nią obchodzić. I przede wszystkim, książka serwisowa musi się zawsze znajdować w miejscu pracy/instalacji danej kasy lub drukarki fiskalnej. A wiąże się to z jeszcze jedną koniecznością, a mianowicie: na wyraźną prośbę uprawnionego serwisanta lub przedstawiciela organów skarbowych (np. podczas niezapowiedzianej kontroli) musimy okazać książkę serwisową. Dokument ten jest bowiem ważny w dwójnasób: w pierwszym przypadku, przedstawia dokładnie historię urządzenia, pokazuje, co się z nim działo na przestrzeni czasu jego użytkowania; w drugim zaś stanowi on jedną z istotnych części całkowitej dokumentacji, potwierdzającej prawidłowość prowadzonej ewidencji. Dlatego brak tej niepozornej książeczki może prowadzić do różnych, nieprzyjemnych konsekwencji: podważenia tej prawidłowości, obowiązku zwrócenia ulgi za zakup kasy lub drukarki fiskalnej czy też odmowa dalszych napraw i konserwacji urządzenia przez przypisany serwis.

Możliwość wyrobienia duplikatu książki serwisowej

Niemniej jednak, książka serwisowa to tylko papierowy dokument – może ulec zgubieniu lub zniszczeniu, jak wiele innych rzeczy. Ale co możemy zrobić, jeśli już dojdzie do takiej sytuacji? Przede wszystkim powinniśmy niezwłocznie poinformować o całym zajściu właściwy Urząd Skarbowy. W dalszej kolejności musimy zgłosić się do producenta z pisemną prośbą o wystawienie duplikatu książki serwisowej – jest bowiem możliwe otrzymanie tego dokumentu z uzupełnionymi, dotychczasowymi zapisami. Im szybciej wykonamy te czynności, tym lepiej dla nas. Pamiętajmy, że przez cały czas nieposiadania książki serwisowej łamiemy związane z nią przepisy. Dlatego najlepiej w ogóle dołożyć trochę starań, by w odpowiednim miejscu i we właściwy sposób przechowywać ten istotny dokument.

One thought on “Książka serwisowa – jakie ma znaczenie dla działalności handlowej?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wprowadź wartość CAPTCHA: *