Wybór odpowiedniej wagi elektronicznej nigdy nie jest prostym zadaniem. Wynika to przede wszystkim z bardzo dużego zróżnicowania takich urządzeń, jak również z tego, że nawet konkretne modele występują często w kilku odmiennych konfiguracjach, np. z wyższymi lub niższymi zakresami pomiaru. Dziś natomiast chcielibyśmy skupić się na rozwiązaniach do gastronomii, które można dodatkowo wmontować w miejscu obsługi klientów. Czy waga do zabudowy lub wago-skaner to dobry wybór dla restauracji i na co zwrócić uwagę przy zakupie takiego urządzenia?
Montaż urządzenia w restauracji – na co zwrócić uwagę?
Wagi do zabudowy i wago-skanery większości z nas kojarzą się zapewne z urządzeniami wykorzystywanymi w boksach kasjerskich. Nie oznacza to jednak, że można je stosować wyłącznie w mniejszych lub większych sklepach spożywczych. Takie urządzenia są często dopasowane do stałego montażu w ladzie lub blacie, a więc sprawdzą się także np. w lokalu gastronomicznym, który oferuje swoim gościom potrawy ważone. A jednym z podstawowych atutów omawianej technologii będzie wtedy oszczędność przestrzeni na stanowisku obsługi klientów.
Jednakże, aby waga do zabudowy lub wago-skaner okazały się wygodnym rozwiązaniem, muszą być dopasowane do konkretnego miejsca pracy. Warto też zwrócić uwagę na sposób umieszczenia urządzenia w ladzie lub blacie oraz na to, czy w zestawie z danym modelem znajduje się np. specjalny kosz montażowy. Takie rozwiązanie konstrukcyjne z pewnością ułatwi wbudowanie wagi w stanowisku obsługi klientów. Co więcej, istotny może okazać się prosty dostęp do ważnych podzespołów urządzenia. Ma to znaczenie w przypadku ewentualnego serwisowania wagi elektronicznej w przyszłości.
Sama waga czy wago-skaner – co wybrać?
Zarówno waga elektroniczna do zabudowy, jak i czytnik kodów kreskowych, są urządzeniami, które zapewnią właścicielom lub pracownikom restauracji szybsze obsługiwanie gości. Pytanie jednak, czy zdecydować się na urządzenia funkcjonujące oddzielnie, czy na technologię zintegrowaną, czyli na wago-skaner? Nie ma, niestety, jedynej słusznej odpowiedzi na takie pytanie. Wszystko, jak zwykle, zależy od potrzeb użytkowników oraz czynności wykonywanych na stanowisku pracy. Jeżeli przedsiębiorca potrzebuje urządzeń (ważącego i auto id), które będą wykorzystywane w obrębie miejsca prowadzenia sprzedaży, wago-skaner to bardzo ciekawa propozycja. A jej głównym atutem będzie ogromna automatyzacja codziennej pracy. Jeśli jednak czytnik ma być używany do wykonywania innych obowiązków firmowych, można pomyśleć o modelu niezależnym, np. ręcznym przewodowym. Takie urządzenie również sprawdzi się na stanowisku pracy z wbudowaną wagą elektroniczną.
Zakresy ważenia i inne ważne parametry techniczne
Zakresy ważenia… „mityczny” wręcz parametr każdej wagi elektronicznej, nie tylko urządzenia pracującego w zabudowie. Pisząc w pewnym uproszczeniu, tę cechę wybranego modelu należy zawsze dopasować do oferowanego asortymentu. Nie inaczej będzie w przypadku wagi lub wago-skanera do restauracji. O ile oczywiście dane urządzenie występuje w różnych wersjach, bo ta „wariantywność” nie zawsze jest standardem.
Istotnym parametrem wagi elektronicznej – do zabudowy lub dodatkowo zintegrowanej ze skanerem kodów kreskowych – będzie też sposób współpracy z resztą rozwiązania systemowego dla restauracji. Takie urządzenie pomiarowe trzeba bowiem podłączyć np. komputera typu POS, który jest wykorzystywany w lokalu gastronomicznym. Co więcej, jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się na wago-skaner, niezbędne okaże się dodatkowo sprawdzenie parametrów technicznych czytnika. W szczególności dotyczy to rodzaju obsługiwanych kodów kreskowych – wyłącznie 1D lub zarówno 1D, jak i 2D.
W ramach szybkiego podsumowania warto jeszcze podkreślić, że waga gastronomiczna do zabudowy może być urządzeniem od uznanego producenta. Obecnie na rynku znajdziemy modele tego typu, które są tworzone m.in. przez Elzab, a więc czołową, polską markę z segmentu technologii sprzedaży. Przy wyborze wagi lub wago-skanera można też skorzystać ze wsparcia dystrybutora takich urządzeń. Doświadczony dealer technologii sprzedaży pomoże we wdrożeniu odpowiedniego rozwiązania dla gastronomii.
Na początku ten montaż technologii wydawał mi się trochę „ograniczający” (na zasadzie: tego się już nie przesunie, nie przestawi, musi być w konkretnej konfiguracji itd.). Nie wiem czemu, bo teraz, kiedy już zdecydowałam się na takie rozwiązanie, muszę przyznać że jest naprawdę bardzo wygodne. Tak naprawdę technologie te jakby „znikają” – są ale nie zajmują miejsca, ułatwiając obsługę klientów. Tak więc szczerze mogę polećic takie rozwiązanie.